Ikonisk retroflaske høster mere end 3000 IG-billeder på 14 dage

”For det’ min yndlings sodavand”, synger Klumben og Raske Penge i megahittet Faxe Kondi. De rapper videre om de ”originale Faxe fans”, og det er netop dem, der ved lanceringen af den velkendte mørkegrønne retroflaske med regnbuemærkatet er blevet aktiveret. Inden lanceringen fik de største fans på Faxe Kondis sociale medier tilsendt den nye vin på gamle flasker, og gensynets glæde var ikke til at tage fejl af.

Udfordringerne
Hvordan gør man Faxe Kondi’s retroflaske til en kommerciel succes uden at bruge traditionel above-the-line kommunikation som annoncer, tv-reklamer mv.? Det spørgsmål satte Royal Unibrew sig for at besvare i samarbejde med Mindshare.



Løsningerne
For at skabe hype om flasken blev den, inden produktet kom på hylden, sendt til kendte musikere, superfans og andre målgruppeinfluenter som bl.a. fodboldkendisser. Med Faxe Kondis dedikerede fanskare, der på Facebook tæller 190.000 personer, blev der hurtigt stor efterspørgsel efter flasken.

Resultaterne
Den store efterspørgsel betød, at retroflasken ved lancering blev revet ned fra hylderne, og at mange butikker måtte melde udsolgt. Involveringsgraden på de sociale medier var ligeledes enorm, og både Instagram og Facebook flød over med glade kunder i selskab med den populære flaske. Alene på Instagram blev der på to uger postet mere end 3000 produktbilleder.
Bureau
Mindshare
Annoncør
Royal Unibrew
Kampagne
Faxe Kondi Retroflaske
Kampagneperiode
Q2 2014
Når retro og nostalgi bliver til glæde og nutidig succes
Fra brugeraktivering til forbrugerengagement

For at maksimere hypen i tiden op mod lanceringen, iscenesatte vi, at ”Klumben og Raske Penge” som de første i Danmark anvender retroflasken i en af deres koncerter. Herudover fik de største Facebook-fans samt udvalgte målgruppeinfluenter (bl.a. fodboldkendisser og koncertgængere) tilsendt en 6-pack med retroflaskerne sammen med en opfordring til at dele deres oplevelse med hashtag #oldschoolpåflasker. 

Gensynets glæde var ikke til tage fejl af, og de sociale media blev taget aktivt i brug. I kampagnen udnyttede vi, at Faxe Kondi er et af de største danske brands på Facebook med omkring 190.000 fans og en høj involveringsgrad. Vi valgte at aktivere og stimulere de mange brandloyale brugere med Facebook- og Instagram-aktiviteter, der oversvømmede de sociale medier med nostalgi, glade kunder og ”Flasken er tilbage”-produktbilleder.  Resultatet var over alt forventning – alene på Instagram gik brugerne amok og postede 3.000 nye billeder på 14 dage.

Retroflasken som Fars dags gave

Fars dag blev anvendt som et gennemgående kampagnetema i perioden omkring dagen både direkte over for forbrugeren på de sociale media og ved at trække denne ned i butikken for at købe den perfekte Fars dags gave. 

Over for forbrugeren blev der bla. afviklet en Instagram-konkurrence (#Retrofar), hvor det bedste billede af din retrofar blev belønnet med en far/søn tur til London samt en Facebook aktivitet, hvor man kunne tagge sin far via Fars dags kort. 

For at sikre et naturligt led til indkøbssituationen blev Fars dags temaet overført til retailleddet ved at positionere retroflasken som den perfekte Fars dags gave. På den måde blev det både muligt at nå forældregenerationen gennem deres sønners tilstedeværelse på sociale media og også at styrke far/søn-forholdet ved at give dem et fælles samtalemene i form af retroflasken.

Vores bureauer