300.000 danskere har set den nye involverende mediekanal BioSpil

I en propfuld biografsal sidder biografgængerne og stirrer på et stort, tomt lærred. De venter på, at filmen skal begynde. I stedet for at lade dem sidde i kedsomhed, får de tilbuddet om at spille Biospillet Dolce Word. De skal blot downloade en app, og så fungerer smartphonen som en spillekonsol og et joystick. DolceWord er udviklet i samarbejde med Nestlé-brandet Dolce Gusto for at aktivere og involvere forbrugerne gennem en ny mediekanal. Nedenfor kan du læse, hvordan vi gjorde.

Udfordringerne
Ønsket var at aktivere og involvere forbrugeren i en ukonventionelt socialt univers og styrke deres opfattelse af brandet ved at skabe synergier mellem Dolce Gustos kommunikationskanaler; paid, owned og earned media.



Løsningerne
Vi udviklede BioSpillet, som er en ny og innovativ mediekanal, der fungerer som en second screen løsning. Strategien var, at forbrugerens interesse først blev vækket gennem paid media (film i biografen), dernæst blev der skabt engagement gennem owned media (app’en til BioSpil), og til sidst lavet konverteringer gennem earned media (Facebook brandside).
Resultaterne
Flere end 300.000 danskere har set kampagnen, og 12.000 personer deltog i Biospillet. Kampagnen har haft en positiv indvirkning på salget og en markant positiv indvirkning på samtlige af Nescafé Dolce Gustos målsætninger for sociale medier gennem de deltagendes posts på Instragram, Facebook og blogs.

Bureau
MediaCom
Annoncør
Nestlé
Kampagne
NESCAFÈ Dolce Gusto
Kampagneperiode
Q4 2013
Mediacom - Udviklingen af secondscreen mediakanalen Biospil
Ny digital infrastruktur

For at realisere idéen om at engagere forbrugerne i secondscreen biospillet ”DolceWord” på biografens store lærred blev der indgået et utraditionelt samarbejde mellem GroupM (GroupM Next), MediaCom og Dansk Reklamefilm om at bygge en helt ny digital infrastruktur i Nordisk Films biografer. I 125 biografsale rundt om i Danmark blev der opsat servere – hver især forbundet til den enkelte biografsals filmprojektor. De 125 servere blev matchet mod en webserver, som igen igennem en gameserver blev forbundet med den enkelte brugers mobilvia en app.  Når brugeren indtastede den unikke kode fra lærredet, blev mobilen og lærredet forbundet, så publikum kunne bruge deres mobil som spilkonsol og spille DolceWorld biospillet mod hinanden på det store lærred.

Ny måde at skabe engagement på

Vores strategi var at kombinere målgruppens brug af sociale medier på mobilen med deres biografbesøg og engagere dem i en ny og helt anderledes digital mediekanal i biografen. Vores koncept blev til et BioSpillet – ”DolceWord”.  Ved at indtaste en kode fra lærredet i sin BioSpil app og derefter vælge sin avatar (en kaffekapsel med en specifik smagsvariant) var publikum klar til at spille  – et kaffeord kommer op på lærredet, og brugerne skal hurtigst muligt swipe ordet på deres mobil på en 4×4 ords bogstavsplade. Vinderen deltog i den ugentlige konkurrence om en NDG maskine, og alle øvrige spillere kunne like NDG i app’en og vinde sidepræmier. På NDGs Facebook side var det muligt at gå ind efter biografforestillingen og spille videre mod andre i Facebook app’en DW. 

BioSpil DolceWord

Biospillet er nu et fast koncept hos Dansk Reklamefilm

Det var af GroupM enheden GroupM Next, MediaCom og Dansk Reklamefilm der i samarbejde udviklede BioSpillet, og NESCAFÈ Dolce Gusto der som den første annoncør så den unikke mulighed i denne helt nye og innovative mediekanal.

Biospillet er sidenhen blevet til et fast koncept og mediaplatform hos Dansk Reklamefilm og er i dag en kanal, som sælges til alle annoncører. Se mere om Biospillet og hvordan det blev aktiveret for NESCAFÈ Dolce Gusto i ”Dolceworld” Biospillet i videoen ovenfor.

Vores bureauer