Highlights fra hovedtalerne på NextM
0  |  20. Apr. 2017 af GroupMBlogAdmin
Data, Tech, Trends
      

Vores teknologi-konference NextM var i sit tredje år større end nogensinde. Konferencen om ny teknologi var igen placeret i Terminalerne i Københavns Nordhavn og havde fuldt hus med over 1000 deltagere og med tendenser, hands-on tilgang og en Tech Garden med teknologi i branding- og øjenhøjde.

Samtidig var den nyeste teknologi rykket nærmere. Som Jonas Hemmingsen, CEO i GroupM Nordic, sagde:

”Morgendagens teknologi er rykket fra noget, vi kigger på, til noget, vi kan bruge til noget. Det medfører naturligt også, at vi skal forholde os til den – ikke alene i måden, vi implementerer den på, men også i andre aspekter, herunder hvor grænsen går for data-optimering. Vi står foran at italesætte disse aspekter og debattere dem.”

Kunstig intelligens eller AI og ikke mindst, hvordan det har en indflydelse på den enkeltes hverdag er på manges læber, og på årets NextM blev netop dette det helt store tema.

Vi har samlet highlights fra årets keynote speakers til dig i to blogindlæg – det første får du serveret i dag.

 

Mikko

 

Fra morgenstunden indtog den finske hackerhunter Mikko Hyppönen scenen med grufulde historier fra østfronten af cybervåbenkapløbet. De store techgiganter, din arbejdscomputer og din toaster – Mikko fortalte et fuldt Main Stage-område, hvordan det hele kan hackes. Data is the New Oil – med alt hvad det indebærer.

I kølvandet på Mikko Hyppönens ildevarslende eksempler på faren ved den teknologiske udvikling fik Nell Watson publikum på NextM på helt andre tanker. Med en baggrund som digital entreprenør og teknologifilosof tog Nell Watson salen med ind i grænselandet mellem maskine og menneske. Kan din smartphone løbe i dine årer? Kan en AI-styret virksomhed investere sig til at levere borgerløn til hele verden? Det lyder som en sci-fi-roman – men som Nell påpeger: ”Disruption always starts out looking like a gimmick or an art project”.

Men hvordan kan vi så bruge essensen i digitale devices til håndgribelige hverdagsobjekter? For mange år siden sagde Dr. Kate Stones bedstemor til hende: “You should cut your coat from the cloth at hand”. Det samme gælder, når det kommer til teknologi. Efter – med hendes egne ord – at have snublet sig til en uddannelse i elektronik og fysik begyndte hun at eksperimentere i krydsfeltet mellem teknologi og print. Dr. Kate Stone drømte på Main Stage om et interaktivt offentligt rum, hvor fortovet gav lyd og musik. Efter at have spillet musik på læderbælte, papæsker og notesbog åbnede Dr. Kate Stone helt nye døre for fremtiden for print.



DRKATE-.QUOTE

 

Med et billede af en tudsegammel PC midt i en tech-konference indledte Aral Balkan med ordene: ”This is the last time technology didn’t track us”. Privacy-dystopien tog fat derfra. Hvordan ’farmer’ tech-giganter dine informationer? Hvordan håndterer de dine persondata? Hvordan kan et socialt medie forudsige din seksualitet eller bestemme dine forsikringspræmier? Bør vores menneskerettigheder i højere grad overlappe med vores digitale rettigheder? Med overbevisende eksempler uden sensationalisme malede Aral Balkan et billede af privatpersonens rolle – eller mangel på samme – i cyborg-revolutionen.

 

Aral

 

Selvom brugen af persondata i marketing har sine kritikere, findes der også de der ser muligheder i hvordan forbrugere f.eks. kan belønnes ved at dele deres data. Nic Hodges forklarede NextM, hvordan Blockhain-teknologi såsom Bitcoin fungerer, og hvordan den kan revolutionere medier, AdTech og brugerens kontrol over annoncer og egenbetaling på internettet. Nic Hodges idé står klar: ”We need to be able to choose how much of content we want to be paid by ads”. Hvordan følger databaser med tiden? Hvordan følger nyhedsmedier og AdTech med internettets udvikling? Transaktionsgebyrer, sikkerhedsproblemer og tillidsproblemer kan høre fortiden til med Blockchain.

 

NIC-QUOTE

 

CEO for AudienceProject Jakob Lachmann hævdede at “99,5% af al data aldrig bliver brugt eller analyseret”, og det vil han gøre noget ved. Han satte sig for at illustrere, hvordan data genereres, bevæger sig og bliver brugt i den digitale markedsførings økosystem. Vi bliver mødt af uendelige mængder data, når vi skal optimere vores digitale markedsføring – og ligesom med hakket kød kan det være rart at vide, hvad man køber. Jakob Lachmann præsenterede data-økosystemer uden kødklister og viste NextM, hvad det lige præcis er, der gør, at virksomheder som Amazon, Google og Facebook stadig stormer frem.

 

På konferencen kunne man desuden finde mange spændende installationer i Tech Garden, som havde til formål at udforske teknologier såsom AR, VR, AI, HoloLens m.m. Mindshare indbød til reklamefilm og popcorn i deres container-cinema, som i øvrigt var udstyret med cinema-tech. Ved at bruge et kamera og GSR sensorer til biometriske målinger kunne man måle publikums reaktioner på de reklamer, der blev vist, og ligeledes blev teknologien også taget i brug på de forreste række ved hovedscenen, hvor de inspirerende keynote speakers holdte oplæg.

 

_32B7921

 

Målingerne fra hovedscenen gav et højere engagement og en højere intensitet end målingerne fra Mindshares cinema, hvilket ikke er overraskende, i og med live optrædener typisk giver større følelsesmæssige reaktioner, end noget der vises på en skærm.

 

målinger-dag1+Nic-udenAral

 

På første dagen af dette års NextM, var det særligt Mikko og Nell, der fik involveret publikum emotionelt med hyperrelevante emner som cybersikkerhed, hacking og AI.

Du kan læse mere om Mindshares cinema-tech installation her.

 

Del denne artikel på de social medier